perjantai 13. joulukuuta 2013

Luukku 13: Lukeminen harrastuksena

Kirjat on kuulunu mun elämään aina. Mulle luettiin _joka ikinen_ päivä vähintään tunti, useimpina päivinä enemmänkin, kun olin pieni. Kuuluin Lasten omaan Kirjakerhoon, josta tuli joka kuukausi 1-2 uutta kirjaa. Oon hirmuisen kiitollinen mun vanhemmille tästä, sillä uskon siitä olleen monenlaista hyötyä :) Mulla ei oo ollut ala-asteen jälkeen päivääkään, etteikö mulla olisi ollut joku kirja kesken :D

Äiti muisteli lukeneensa ainakin näitä kirjoja/sarjoja/kirjailijoita mulle :) 

Nää on sitten taas ensimmäisiä kirjoja/sarjoja/kirjailijoita joita oon itse lukenut :)

Sitten kirjoihin, joita olen lukenut "lähiaikoina" :) 

Twilight
Tämä sarja ei paljon kuvailuja kai kaipaa? :D Ei säväytä elokuvina, mutta nää kirjat on melko hyviä! Luin tuon viimeisen osan ensiksi englanniksi, koska en jaksanut odottaa suomennosta :D Enkä tiiä missä mun Houkutus on...

Paranormaali-trilogia
Kertoo tytöstä, joka työskentelee paranormaalien kanssa, joista suurinosa muista ihmisistä on tietämättömiä. Tämä sarja oli sellainen ihan ok, ei mikään erityinen, muttei huonokaan :)

Tarkoitettu-trilogia
Sijoittuu tulevaisuuteen, jossa kaikki on kiellettyä ja ihmisten elämää säädellään rajusti. Jollain tapaa hyvin samankaltainen kuin edellinen, vaikka tämä onkin enemmän scifiä kuin fantasiaa. Ei mikään erityinen, muttei huonokaan! Viimeinen osa vielä ostamatta :-)

Yön talo
Highschool vampyyri meininkiä. Tämä sarja oli hyvä aluksi, mutta on huonontunut vähän matkan varrella. Kuitenkin tykkään näistä! En ole vielä ostanut uusinta osaa.

Langennut enkeli
Kertoo tytöstä, joka rakastuu langenneeseen enkeliin. Hyvä sarja! Kuitenkin loppuu vähän kesken.

Vampyyripäiväkirjat
Vampyyri kolmiodraama. Jos ootte kattonu tätä sarjana, niin kirjoissa juoni on ihan eri ja sarjassa hahmoja on vaihdeltu! Välillä vähän väkisin kirjoitettua ja rasittaa kun kaikki menee kokoajan päin persettä, mutta hyvä sarja tämäkin!

Sookie Stackhouse
Tyttö rakastuu vampyyriin. Yksi parhaita sarjoja, mutta tässäkin sama ongelma, että välillä asiat on vähän Salkkari -meininkiä, ja tapahtumia on liikaa :D (Näistä on muuten yks tuolta välistä lainassa)

Randomit rakkausromaanit paperbackeinä
Oon lukenut about 10 tälläistä hömppä rakkausromaania. Fifty Shades:in ykkösosa on lainassa.

Tositapahtumiin perustuvat romaanit paperbackeinä
Tälläsiäkin oon lukenut n. 10 kappaletta.

Langenneet enkelit
Tavallisesta miehestä tehdään enkeli, ja hän on pelinappula taivaan ja helvetin välisessä pelissä. Lemppari kirjailijan toisiksi paras sarja, ja toisiksi paras kirjasarja kautta aikain!

Mustan tikarin veljeskunta
Vampyyrimaailmassa toimii veljeskunta, joka suojelee koko vampyyrien rotua. Jokainen kirja on kerrottu eri hahmon näkökannalta. Ostin tuon ykkösosan 7. luokalla, ja siitä asti olen rakastanut tätä sarjaa! Tooooki toi ei ihan ois kuulunut seiskaluokkalaiselle, mutta menkööt ;D Tää on mun tietääkseni ainut aikusille suunnattu vampyyrisarja. Paras kirjasarja ikinä, enkä keksi tästä mitään huonoa sanottavaa! Ihan mahtava sarja, ja paras kirjailija. Tätä suosittelen ihan jokaiselle, joka yhtään tykkää fantasiasta :) Tuo uusin osa on vielä lukematta, säästän sen joululomalle ;)

Mitä luen tällä hetkellä?
Oon jo pitempään halunnut lukea tämän, ja nytten luen sen koulutehtävää varten! Muutenkin mun pitäis lukea enemmän klassikoita...

Tästä puuttuu tosi paljon yksittäisiä kirjoja, sitten semmosia sarjoja joita oon alottanut, mutta jättänyt kesken, ja tiedän että multa unohtuu muutamakin ihan kokonainen sarja. Kuitenkin oon lukenut ainakin 150 kirjaa, mutten yli 250 kirjaa :) Tässä siis toivottu kirjallisuuspostaus!

Luetteko te? :)















Kisses, Silja



30 kommenttia:

  1. Oliko tuo pako pohjois-koreasta hyvä ja mielenkiintoinen?:-) Pitänyt kauan lukea, mutta en ole vielä saanut aikaiseksi, joten onko lukemisen arvoinen sun mielestä?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä oli! Tosi helppolukuinen ja täynnä faktoja. Suosittelen!

      Poista
  2. Kiittih mun toiveen toteutuksesta mun onnenpäivänä perjantaina 13. :) Toi on oikeesti ihailtava piirre, että pystyy lukemaan koko ajan jotaki kirjaa, koska mulle ainaki tulee sellanen informaatiotulvaefekti, että pitää aina kirjan lukemisen jälkeen pitää päivä kaks taukoa lukemisesta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvä että oli mieleen!:) Joo ymmärrän mitä tarkotat! Siks luenkin pääasiassa fantasiaa, sitä ei tarvi pohtia liiaksi ja saa vaan nauttia :) Se on mulle viihdettä, siinä missä muille on TV!

      Poista
  3. MUISTAN KU YRITIN TOKALLA TYRKYTTÄÄ SULLE POTTEREITA JA SANOIT ET NE ON HUONOI!!! 2004 neva föget t. juli

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen pahoillani että olen joskus ollut täysi idiootti :D Onneksi tulin järkiini kuitenki vähä myöhemmin, Potterit <3

      Poista
  4. Älyttömän kiva postaus! Sainki tästä muutamia kivoja kirjavinkkejä :> ja nyt taas muistinki Roald Dahlin kirjat, vitsi niitä oli kiva lukea pienenä. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitoksia! :) Hyvä että tärppäsi ;) Joo meillä on ne kaikki! Mua huvittais lukea Dahlin aikuisille suunnattua kirjallisuutta nytten.

      Poista
  5. Voi apua en voi käsittää et oot lukenu noi kaikki!!:D mäki haluaisin olla selllane himo lukija mut oon vaa nii laiska xp

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hahah ja mä taas niin rakastan lukemista! Se on sitä mun rentoutusta ja laiskottelua ;D Kun löytää hyvän sarjan, se ei tunnu pakkopullalta!

      Poista
  6. Mä oon kanssa lukenut koko elämäni, olisinkohan ollut kakkosella tai kolmosella, kun kirjoja alkoi mennä se yks romaani (tietysti ne ei nyt sillon ollu sitä 100 sivua pitempiä) päivässä - ja siitä lähtien oon ollut hirveä lukutoukka. Nyt lukio tietysti vähän hissuttelee tuota lukutahtia, kun kokoajan pitäis niitä kouluhommiakin lukea ja kun mä oon semmonen, että kun alotan sen kirjan, se on pakko lukea siltä istumalta loppuun tai vähintään muutamalla lukukerralla. En vaan osaa pitää sitä kirjaa siinä yöpöydällä ja lukea paria sivua ennen nukkumaanmenoa. :D

    Ja kirjavinkiks antaisin sulle Susan Spencer-Wendell - Kunnes sanon näkemiin. Silmiä avartava kirja. Harvinaista lihasrappeumaa sairastava nainen kertoo viimeisestä elinvuodestaan sen jälkeen, kun sille on tää harvinainen sairaus diagnosoitu. Sen lihakset siis vähitellen haurastuu ja lopulta se ei pysty enää ees puhua, mutta on kirjoittanut tän kirjan täysin ite iPhoneen peukalolla naputtelemalla - tietokoneella kirjottaminen ei enää onnistunut. Kuulostaa tosi rajulta luettavalta, mutta tän naisen asenne on aivan ihana ja semmonen toivoa antava, nyt osaa itse nauttia niistä pienistäkin asioista. :)

    Toinen on Nicolas d’Estienne d’Orves - Pahan orvot. Pitkä opus, mutta jos kiinnostaa tämmöset, missä historiaa miksataan nykyhetkeen, kannattaa lukea! Tässä ollaan natsien Lebesborn -siittoloiden jäljillä ja loppuratkaisu on mielenkiintoinen... :D Mutta koukuttavaa luettavaa! Ja vielä klassikoista, jos niihin haluat tutustua, niin Charlotte Brontën Kotiopettajattaren romaani on semmonen teos, mihin minä ainakin jaksan palata aina uudelleen, kaikessa kliseisyydessään ihana rakkaustarina. :) Jaaaaa vielä yks, Shlomo Venezian Sonderkommando - tarinani Auschwitzista on kanssa raskas, mutta vaikuttava lukea. Kertoo keskitysleirillä sonderkommandon tehtäviin joutuneen miehen tarinaa.

    Ja sori, nyt tästä tekstistä tuli hiiiieman pitkä, mutta kun joku tunnustautuu lukemisen ystäväks, mun on pakko alkaa höpöttää lukemistani kirjoista, kaveripiiristä kun ei kovin montaa lukemisen ystävää löydy... :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vau mahtava kommentti! :) Ja mä niiiin tiiän ton tunteen kun on vaan ihan pakko lukea, ja aina kun ei lue niin ei ajattele mitään muuta kuin sitä kirjaa :D Kiitos paljon vinkeistä ja lukemisen iloa :)

      Poista
  7. Houkutus on mulla :DDD t jade

    VastaaPoista
  8. Itekkin rakastan lukemista, tollases romaanis ei kauaa kyllä nokka tuhise. Aina kun löydän jonkun hyvän kirjan, niin luen sen paris päiväs, mutta ongelmana on se ettei paikkakuntani kirjastossa ole paljoa mitään kiejoja, varsinkaan näitä vähän uudempia ja kirjat ostettuna ovat hirveän kalliita. :(

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, no sama juttu sinänsä kaikissa kirjastoissa :/ Tai meillä on kyllä mahtava kirjasto, mutta en jaksa ikinä odottaa, että ne tulee kirjastoon, ja monet noista mitä luen ei edes tuu kirjastoon! Miettii että noi BDB:t maksaa kappale vähän alle 30e, että on sinne kyllä rahaa uponnut... Mutta niinhän ne on useimmat harrastukset kalliita, ja mun mielestä lukeminen on jotain johon voi panostaa!

      Poista
  9. Mäkin tykkkään ihan hirveesti lukemisesta ! Lukion aikana oon lukenu kirjoja enemmän ku ikinä. Suosittelen Sofi Oksasen teoksia Puhdistus ja Kun kyyhkyset katosivat. Todella vaikuttavia :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvä juttu! :) Mä oon lukenut puhdistuksen osittain, mutta muhun ne ei niin iske :/

      Poista
  10. Siis eiks noi true bloodin kirjat oo sillä nimellä eikä sen sookien joka on siinä vaa pääosas:D?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Suomeksi ne on Sookie Stackhouse -sarja :)

      Poista
  11. Valtaistuinpeli. ♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se on kyl suunnitelmissa, koska oon kattonu jokasen jakson siitä sarjasta heti kun ne on ilmestynyt :D

      Poista
    2. Suosittelen lukee ASOIAF:it ehdottomasti englanniks !!! Vaikka vähän vaikeeta kieltä, mutta oon huomannu että kaikki sarjat on parempii alkuperäsel kielel ! Ja kirjasarja on jopa parempi ku TV-sarja. Ite tilasin just lisäks sarjakuvakokoelmat akateemisest ja oon menos A dance with Dragons:in puoles välis <3 T Nelli

      Poista
    3. Joo enkuksi mäkin luen sitten, jos luen! :)

      Poista
  12. Yks parhaista postauksistasi ehdotomasti! :D. Omistatko kaikki Sookie Stackhouse -kirjat? :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, yksi on lainassa :) Ja uusin on tainnut jo ilmestyä!

      Poista
  13. vau hirmusesti kirjoja!! ostatko kaikki kirjat mitä luet? Lainaatko koskaan kirjastosta? ja vielä yksi kysymys kauanko menee yhden tuollaisen kirjan lukemiseen? itse oon lukenu vuoden yhtä truebloodin kirjaa todella harvoin, enkä oo vieläkään päässyt loppuun :-D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ostan juu! Aina silloin tällöin, melkoisen harvoin, lainaan myös kirjastosta. Aika vaihtelee tosi paljon! Oon lukenut 600 sivuisen BDB:n päivässä, mutta johonkin Sookieen on mennyt melkein kuukausikin :D

      Poista
  14. Etkö oo ollenkaan lukenut nälkäpelejä? :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En oo :) Ajattelin lukea ne englanniksi!

      Poista