keskiviikko 13. marraskuuta 2013

Treenimotivaatiota itsevarmuudesta

Tänään ennen salille lähtöä katsoin peiliin ja peilistä näkyi positiivisia muutoksia, tuntui että lihakset on tullut näkyviin ja saanut muotoa sinne minne olen halunnut. Oli hyvä ja itsevarma olo kun lähdin salille, ja kappas vaan, reeneissä mulla oli enemmän energiaa kuin pitkiin aikoihin ja jaksoi painaa! Ei siis ole ihan sama, mitä ajattelemma omasta kehosta ennen treeniä ja sen aikana.

Oon mä myös ihan oikeasti kehittynyt! MotiOne:n kautta saadun valmennuksen kanssa olen saanut 10 viikossa tiputettua rasvaprosenttia 3% ja saanut n. 3,5kg lihasta lisää! Se on mulle ihan mahti suoritus ja oon tosi ylpeä itsestäni! :) Meillä kaikilla on erilaiset kehot ja kaikkien kropat reagoi vähän erilailla reeniin, joten jättäkää ne "mulla tippu kyl 10% 4 viikossa, et toi on kyl huono suoritus" ihan laittamatta, mulle tää on nimittäin ihan huippu tulos! Oon tehnyt kovasti töitä ja se palkitaan :)

Tein kuitenkin vähän ehkä liikakin kovaa treeniä, sillä viime viikolla mulle tuli pieni ylirasitustila ja sykkeet nousi korkealle. Treenit ei sujunut ja mikään ei huvittanut. Ootte kuullut varmaan miljoona kertaa fraasin "kuuntele omaa kehoasi" mutta se on vaan niin pirun totta! Mäkin aluksi luulin että oon vaan heikko, ja mietin että miksi en jaksa. Luulin sen olevan vain omasta asenteesta kiinni, mutta sitten valmentaja totesi, että parempi ottaa muutamia päiviä rennosti ja seurailla sykkeitä. Se oli hyvä juttu, sillä nyt on taas energiaa tarpeeksi ja motivaatio kohdillaan! Niin ja muuten, niille jotka eivät tiedä, 16-18-vuotiaiden Body fitness sarja on poistettu kokonaan, joten meikäkin kisailee sitten alle 23-vuotiaiden sarjassa, mutta tietenkin vasta useamman vuoden päästä :)

Takaisin tuohon otsikkoon. Mä oon todennut sen, että sen paremmin reenit kulkee, mitä positiivisemmin itsestäni ajattelen! Niinä päivinä, kun koen olevani kaunis ja huomaan kehitystä, myös reenit sujuu! Sitten taas niinä päivinä, kun kaikki minkä näkee on ylimääräistä sielä ja täälä, sekä kaiken lisäksi kaikki muutkin viat, niin reeni menee usein sitten taas huonommin. Mä tykkään laittautua vähäsen salille. Laitan vähän ripsiväriä ja piirrän kulmat, sekä peitän ihon virheet. Käytän ihonmyötäisiä treenivaatteita, ja korostan kehoni parhaita kohtia. Näin nään realiteetit, että mitä kohtia on syytä treenata, mutta saan myös nauttia salilla siitä, että nään kaiken sen kehityksen kropassa! Suihkaisen hivenen sporttista hajuvettä ja harjaan hiukset tarkasti korkealle ponnarille. Kaikki tämä luo energisen olon, ja kun näytän hyvältä, tunnen myös oloni hyväksi ja itsevarmaksi. Päivinä joina en jaksa panostaa näihin pikkuisiin juttuihin, se näkyy kyllä yleensä myös reenissä. Mielestäni on siis hyvä juttu luoda itselleen itsevarma olo ennen reeniä! Sillä oikeasti on merkitystä, mitä itsestään ajattelee :)

Nykypäivänä itsestään positiivisten juttujen löytäminen ja itsevarmuus mielletään ylimielisyydeksi ja negatiiviseksi itserakkaudeksi. Miksi näin, kun eikös meidän juurikin kaikkien pitäisi oppia näitä taitoja? Minä ainakin kehotan kaikkia löytämään itsestään niitä parhaita puolia ja olemaan iloinen itsestään, jopa rakastamaan itseään! Niinkuin lemppari quoteni sanoo "Choose to be optimistic it feels better"

Kuvat on mun instagrammista, sieltä myös voi mua seurailla nimellä silqri





(postaus toteutettu yhteistyössä MotiOne:n kanssa)











Kisses, Silja


39 kommenttia:

  1. Kasvavatko naiset kuntosalilla lihasmöykyiksi?

    Vaikka naiset harjoittelisivat todella tehokkaasti, lihasmassan kasvu on silti yleensä maksimissaan 0,5 kg kuukaudessa (ks. yllä oleva kuvio). 3 kg vuodessa on jo erittäin kova saavutus edes treenaamisen alussa, jolloin kehittyminen on suurinta. Harva pääsee tähän kasvuun useiden vuosien harjoittelun seurauksenakaan eli vaihtelu on jopa miehiä suurempaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä en näistä sinällään tiiä, toi oli vaan arviollinen laskelma minkä valmentaja sano:)

      Poista
    2. Miksi painoni on sitten noussut 3-4kg sen jälkeen kun aloin kunnolla treenaamaan. Ruokavalioni on ollut TÄYSIN samanlainen kun aina ennenkin.

      Poista
  2. Komppaan Anonyymia, tuo 3 kg vuodessakin todella iso määrä lihaksen kasvulle naiselle. Nyt on valmentajalle tainnut tulla laskuvirhe.

    VastaaPoista
  3. Miksi sulla ei oo valmentajaa joka tietää edes koko fitnesistä?:D varmaan vähän hankala opettaa jos ei itelläkää oo kokemusta, oli sitte urheilija tai ei...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei oo henkilökohtaista kokemusta, mutta on koulutus:) Toki tarvin joskus jonkun opettamaan poseerauksia yms. mutta olen tyytyväinen tämän hetkiseen tilanteeseen :)

      Poista
  4. Toi on kyllä totta. Treenit sujuu sutjakkaammin kun on hieman 'laittanut itseään ihmisen näköiseksi' salille mentäessä, itsevarmempi olo siis :) tsemppiä treenaamiseen!!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon!!! :) Sulle myös, jos siis reenailet ;)

      Poista
  5. Koskahan olisi mahtanut uusi postaus tulla jossei olisi tarvinnu yhteistyöpostausta kirjottaa..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Huoh... miksi pitää aina olla niin negatiivinen? Satuitko lukemaan tuon tummennetun lauseen? Mulla oli eilen hyvä iinspis kirjoittaa, ja tottakai MotiOnella on ollut iso vaikutus mun tuloksiin joten _minä_ halusin tehdä tästä yhteistyöpostauksen.

      Poista
  6. 3,5 kg oli laskuvirhe ja tarkemman laskutoimituksen jälkeen tulokseksi saatiin hieman alle 2 kg ja jos otetaan lasketaan mukaan mahdollinen virhearvionti niin kysymys on noin 1,7-2 kg lihaskasvusta. Mutta täytyy myös sanoa, että lihasmassan kasvu on melko yksilöllinen ja se riippuu aika paljon geneettisistä ominaisuuksista. Eli henkilö X saattaa kehittyä huomattavasti nopeammin kuin henkilö Y eli on myös tavattu reilusti yli 6 kg lihasmassan kasvuja vuodessa myös naispuolisilla henkilöillä, joten myös 3 kg lihaskasvu alle kolmessa kuukaudessa on mahdollinen, koska alkuvaiheessa lihas kasvaa huomattavasti nopeammin. Eli jos harjoittelu on oikeasti toteutettu niin yli 0,5kg lihasta kuukaudessa on hyvinkin mahdollista ensimmäisten harjoituskuukauksien aikana.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu ylemmille kommentoijille siis vähän faktaa:D

      Poista
    2. "...ensimmäisten harjoituskuukausien aikana." Siis että mitä? Eikös Silja oo käyny salilla jo vuoden, ja lihasmassan kasvuista huolimatta, se ei missään näy.

      Poista
    3. Lasken aloittaneeni vasta tammikuussa edes oikeasti käymään salilla, melko hepposta se viime vuotinen reenailu oli :D Tammikuusta kesään asti menin kahdella eri ohjelmalla, eikä kehitys ihan hillitöntä ollut, kesä meni pitkälti lomaillessa. Että näissä reeneissä näkyy niin selkeä ero entiseen, että melkein voi "aluksi" kutsua.. Itseasiassa, mun kroppa on muuttunut ihan selkeästi! Millos viimeksi näit mut ilman vaatteita ;>

      Poista
  7. Olkoon lihaskasvu yksilöllistä, mutta että yli kuusi kiloa lihasta vuodessa, varsinkin naisilla? Onko mitään millä antaa tälle "faktalle" taustatietoa?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Yksi syy tälle löytyy ihan solutasolta. Lihassoluja on kahta erilaista eli ST eli slow twitch = hitaat solut ja ne on kestävyystyyppisiä eikä tuota älyttömästi voimaa ja sitten on FT eli fast twitch = nopeat lihassolut ja suuri voimantuotto. näistä soluista on kahta erilaista versiota; toinen vähän nopeempi ja toinen vähän kestävämpi. Mutta näistä voi jo jokainen päätellä, että nopea lihassolu on tärkeä suuressa voimantuotossa ja erittäin herkkä hypertrofialle eli lihassolun kasvulle. Naisilla nämä solut ovat hieman pienempiä mitä miehillä eli niillä on myös enemmän kasvuvaraa. Tämä tasoittaa miehen ja naisen lihaksen kasvueroa. Ja jos perintötekijät on kunnossa ja naisella sattuisi olemaan hieman enemmän näitä nopeita soluja mitä ns "keskiverto" naisella voi lihaskasvu oikealla harjoittelulla olla melko suurta varsinkin alkuvaiheessa. MUTTA tosiaan tälläisiä poikkeustapauksia ei ole joka nurkassa vaan nimenomaan kysymys on melko harvinaisesta tapauksesta :)

      Poista
  8. Jepjep...mikä tarve ihmisillä on valittaa täällä tuohon sävyyn? Liian vähän tekemistä omassa elämässä? Sulla vaikuttaa Silja olevan kaikesta huolimatta taistelutahto kunnossa, hyvältä näyttää!! :-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No välillä kyllä mietin, että miten joku ihminen voi olla niin tyhmä/ilkeä/tahditon/epävarma itsestään jne. kun on pakko päästä kaivamaan ne negatiivisimmat asiat joka ikisestä postuksesta :D Enkä puhu vain tästä mun blogista, monilla tämä ongelma on kovin paljon pahempi... Mikä saa ihmiset sanomaan netissä nimettömänä asioita, joita eivät _ikinä_ sanoisi päin naamaa?

      Kiitos kommentista! :)

      Poista
  9. Koska teet uuden postauksen mikä ei liity urheiluun? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Teen viikonloppuna postauksen Italian ostoksista :)!

      Poista
  10. Mun mielestä näkyy tulokset jo hienosti :D

    VastaaPoista
  11. Missä salilla käyt? Seinäjoella? Tsemppiä! Hienosti lihakset jo erottuu!

    VastaaPoista
  12. Hehe, tuo on kyllä hieman liioiteltua että saisit 3kg silkkaa lihasta noin lyhyessä ajassa. Mutta jatka harjoittelua ja tsemppiä sinne! Kannattaa kyllä hieman itsellekin hankkia tietoutta ettei ole aivan höynäytettävänä ja osaa tarvittaessa kyseenalaistaa valkkua..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Luitko kommentit, se oli laskuvirhe ja uudeksi tulokseksi saatiin 1, 7-2kg mikä sekin on mielestäni hyvä tulos!!:)

      Lääkikseen tässä ollaan menossa, että kyllä sieltä kai ihan hyvän ihmiskehon tuntemuksen saa ;) Mutta kyse ei nyt ollu siitä että mua oltais höynäytetty, nopea laskuvirhe that's all :DD

      Poista
  13. Vau! kyllä huomaa eron, tuloksia on selvästi tullut!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oon koko illan päivitelly tota bloggeria ja ootellu että jospas joku laittais jonkun kommentin, oot mun illan pelastaja, kiitoksia! :))

      Poista
  14. Huomaa jo että on tapahtunu edistystä, vau! :)

    VastaaPoista
  15. Oot kyllä tosihyväs kunnos, olis kiva nähä kunnon kuva postaus sun kehosta ja tuloksista :)

    VastaaPoista
  16. miksi ihmeessä edes meikkaat salille, ne kumminkin valuu pois kun hikoaa... :D

    VastaaPoista
  17. Oon kyllä tosi kateellinen tuon ensimmäisen kuvan olkapäästä :D. Mahtavaa jälkeä! Äläkä välitä joistakin törkyturvista, eivät tiedä mitä puhuvat ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiiitos tosi paljon! :)) Olkapäitä oonki saanu justvihan hyvin kehittymään!

      Poista
  18. Huikeaa kehitystä, tsemppiä jatkoon! :) Luin tässä vanhoja postauksiasi ja sain käsityksen, että sinulla on paljon tuttuja Haminassakin. Olen käynyt ala-asteeni Haminassa ja olisi kiva saada postausta kyseisestä kaupungista ja kavereistasi sieltä. Saattaisi olla yhteisiä tuttujakin. Oletko muuten milloin menossa sinne seuraavan kerran? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos tosi paljon! :) Joo, rakastan Haminaa! Noi mun kaveripojut ei oo innokkaimpia varmaan omaan postaukseensa... :D Mutta katoppas yo-päivän kuvat! :) Oon Haminassa ens kerran 26.12 ja lähetään tyyliin vipa päivä Helsinkiin (:

      Poista