tiistai 9. huhtikuuta 2013

Lisäravinteet ja ruokatottumukset

Oon ajatellut kirjotella teille vähän mun lisäravinteiden käytöstä ja mun uusista tuotteista Fitnesstukusta. Samalla sain kommentin, jossa pyydettiin kertomaan siitä mitä päivisin syön, esim. kun treenaat niin mitä syön sen jälkeen ja miten usein syön roskaruokaa ja herkkuja. Pyydettiin mainitsemaan myös lempiruoka ja ehdoton inhokki :)

Puhun ensiksi lisäravinteista, ja sitten ruokavaliosta. Olen lueskellut lisäravinteista erilaisilta tieteellisiltä sivuilta, fitnessblogeista ja pakkotoisto.com:in foorumilta. Päädyin näiltä sivuilta löytyvien tietojen perusteella kokeilemaan muutamia lisäravinteita, joista lähden hakemaan kokemusta. Olen siiskin täysi amatööri näiden kanssa, ja paljon vielä tällä saralla opittavaa. Tälläisiä tuotteita käytän tällä hetkellä:


AAMULLA


Vitaplexin monivitamiini

-Sisältää jos jonkin moista vitamiinia ja mineraalia. On turhaa lähteä syömään erikseen kaikkia perus vitamiineja ja mineraaleja, joten helpompaa on syödä monivitamiini päivittäin. Näin välttyy erilaisilta mahdollisilta puutostiloilta, joiden mahdollisuus lisääntyy kovaa treenatessa


Vitaplex Omega-3

- Tehostaa rasvan palamista
- Vähentää tulehdusta, parantaa vastustuskykyä
- Auttaa säilyttämään lihasmassaa painonpudotuksen aikana
- Vähentää stressin haittavaikutuksia elimistössä

ENNEN TREENIÄ


Star Nutritionin Lose it! Workout boosteri

-Tiamiinia: stimuloi hiilihydraattien aineenvaihduntaa ja aivojen ja hermojen signaalijärjestelmää. Parantaa lihastoimintaa, keskittymistä ja valppautta.
-Niasiini: laajentaa verisuonia ja avaa koko verenkiertojärjestelmän ravinnon saannille. 
-Kofeiini: piristää ja lisää tehoa. Lisää rasvan vapautumista ja helpottaa rasvan palamista ja sen käyttöä 
energiana. Aineenvaihdunta vilkastuu. Vaikuttaa ruokahaluun hillitsevästi ja poistaa nestettä.
-Cayennepippuri: stimuloi hormonien erittymistä, jotka lisäävät elimistön energian polttoa myös levon aikana.
-Vihreäteeuute: suojaa soluja oksidatiiviselta stressiltä. Myönteisiä vaikutuksia verensokeri- ja verenrasvatasoihin, sekä tehostunut rasvanpoltto.
-Salvia Sclarea: kiihdyttää varastoidun rasvan muuttumista energiaksi. 
-L-Tyrosiini: tehostaa rasvanpolttoa ja piristää. 
-Citrus Aurantium: valmistelee kehon maksimisuoritukseen. Hillitsee ruokahalua ja poistaa nesteitä.

TREENIN JÄLKEEN JA VÄLIPALAKSI


Star Nutritionin Whey-100 proteiini

-Proteiiniarvo on korkein, eli se sisältää kaikki aminohapot täydellisessä tasapainossa, jotta keho pystyy hyödyntämään proteiinit mahdollisimman tehokkaasti. Nopeuttaa palautumista, lisää lihaskasvua ja tehostaa rasvanpolttoa. 


FAST:in Pudding proteiinivanukas

-Laadukasta proteiinia sisältävä, vähäsokerinen vanukasjauhe herkutteluun ja välipalaksi. 


-Sheikkerinä toimii Fitnesstukun tavallinen musta sheikkeri.

ILLALLA


Magnesan magnesiumi ja B-vitamiini yhdiste

-Vähentää väsymystä
-Normaali lihastoimintaa
-Normaali proteiinisynteesi.
-Elektrolyyttitasapainon ylläpito.
-Normaali hermoston toiminta.
-Normaali mentaalinen suorituskyky.
-Normaali energia-aineenvaihdunta


Melatonin 3mg

-Ei mikään yleisesti käytetty, vaan reseptillä hankittu lisäravinne uniongelmiin.


Sitten niistä ruokatottumuksista. Syön aamulla aamupalaksi proteiinilla terästetyn terveys smoothien, välipalan koulussa ennen ruokaa (usein proteiinipatukka), monipuolisen lautasmallin mukaisen koululounaan, joka sisältää myös pari palaa leipää ja kaksi lasia maitoa, tarvittaessa toinen välipala ennen koulun loppumista, kun pääsen kotiin syön jotain pientä ja lähden treenaamaan. Treenin jälkeen juon palkkarin, ja myöhemmin illalla kunnon ruuan tai jos treeni on mennyt myöhäiseksi niin iltapalan. Syön siis usein, ja ateriat sisältävät useimmiten proteiinia. Pyrin syömään "puhdasta" eli käsittelemätöntä ruokaa, joka sisältää raaka-aineiden tärkeät ravintoaineet, eikä niissä ole piilorasvoja, -suoloja tai -sokereita. 

En tykkää pizzasta enkä hampurilaisistakaan hirveästi, ja olen syönyt kerran elämässäni kokonaisen hampparin pikaruokapaikassa. Inhoan myös niitä pahviranskiksia mäkissä ja hesessä. Syön ehkä kerran kahdessa kuukaudessa grillin makkaraperunat majoneesilla, ketsupilla ja sipulilla. Silloin syön kalorit puhtaana rasvana ja hiilarina, en käsiteltyinä transrasvahappoina ja lisäaineina kuten mäkkisafkoissa. Viikonloppuisin herkuttelen 1-2 päivänä ja saatan syödä sipsiä tai karkkia elokuvan yhteydessä. Juhlissa syön kaikkea ja paljon, enkä ajattele linjojani. 

Lempiruokiani ovat sushi, tortillat, salaatit ja keitot. Ehdottomia inhokkejani ovat kiusaukset(!!) ja maksalaatikko (kuten myös muut joululaatikot).

Tänään tein itselleni tälläistä välipalaa/ruokaa koulun jälkeen.

Tälläistä tänään :) Käytättekö lisäravinteita ja olisiko vinkkejä minulle?













Kisses, Silja

51 kommenttia:

  1. ihan kiva postaus, ei kumminkaan ehkä niin kiva kuin muut aiemmat... makuasia... :) kuitenkin postaustoiveita: - päivä kuvina -aamurutiinit -vaatekaaappi -videopostaus kodista :) hyvää kevättä!! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toiset taas toivovat tällä aiheella, ja asiatekstiä liirumlaarum postauksien sekaan :) Jos on vähän kumpiakin, niin eikös sitten ole aika hyvä tasapaino? ;)

      Päivä kuvina sisältäisi todennäköisesti myös aamurutiinit :) Vaatekaapista on kuva pari postausta takanapäin!

      Samoin sinulle! <3

      Poista
  2. "Syön ehkä kerran kahdessa kuukaudessa grillin makkaraperunat majoneesilla, ketsupilla ja sipulilla. Silloin syön kalorit puhtaana rasvana ja hiilarina, en käsiteltyinä transrasvahappoina ja lisäaineina kuten mäkkisafkoissa."
    Miten ne grillin ranskalaiset eroaa muista ranskiksista XD?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juuri niinkuin siteeraamassasi lauseessa lukee :) Ja oikeastaan ne mäkkärin ja hesen (ym. vastaavat pikaruoka paikat) ovat ne jotka eroavat muista, ei niinkään grillin :D

      Annan esimerkin epäterveellisen grilliruuan ja mäkki/hese ruuan erosta. Meidän koulun okh teki tutkimuksen, jossa jätettiin hesen ja mäkin juustohampurilaiset vuodeksi huoneenlämpöön lautaselle vuodeksi. Vuoden jälkeen niille ei ollut tapahtunut mitään. EI MITÄÄN! Se ei ole normaalia. Jos taas jätät viikoksi grillin hampparin pöydälle niin voin vannoa, että aika oksettava näky/haju on :D

      Siitä voi sitten miettiä, että jos on pakko kaloreita syödä, niin kumpi on se parempi vaihtoehto.

      Poista
    2. Oli muuten aika ällöttävää ku ne hampparit oli vaa kovia korppuja, edes se leipä ei ollu homehtunu!

      Poista
    3. No jep! Ei se oo normaalia=D

      Poista
  3. Ihanaa kun teit tälläsen! Odottelinki jo vähä ku näin kuvan instagramissa;) Pikkukysymys että kuinka paljon noi maksaa yhteensä? Itekki olisin kiinnostunut kokeilee noita treeniä piristämään :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mukavaa että joku oikein odottaa postausta!:)

      Magnesiumin, Omega-3:set ja monivitamiinin äiti on ostanut ruokakaupasta, enkä tiedä hintoja. Sheikkeri maksoi vain pari euroa, Whey-100 maksoi 26,90e ja kaksi purkkia Lose it! Workout:ia maksoi 29,90e (-50% alk.per. hinta 59,80e)

      Kiitos kommentista <3

      Poista
    2. Niin ja Puddingin ostin LadyLineltä, maksoi vähän alle 30e muistaakseni :)

      Poista
  4. Onko kuinka hyvin toiminu nua unipillerit/oliko vaikia saada. Olis itelläki tarvetta.. :D nimimerkillä unirytmikateissa useamman vuoden ajan

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulla oli aluksi 1mg, ja ne eivät riittäneet. Niitä on todella helppo saada, menet koulun/työpaikan lääkärin puheille, tai tk:seen vastaanottoon. Nuo 3mg kyllä toimii, mutten aina muista ottaa! :D

      Poista
    2. Ei noihin pillereihin mitään reseptejä tarvitse, senkus marssit apteekkiin.

      Poista
    3. Kiitos korjauksesta! :) Tosiaan, hommasin nuo viime syksynä, ja silloin sai vain reseptillä. Tänä vuonna tulleet näköjään kuitenkin reseptivapaiksi, joten homma helpottuikin oleellisesti! :D

      Poista
    4. Joku kaikkitietävä ano siellä heittelee taas viisauksiaan niinkuin jotain tietäisi. Melatoniinia saa nykyään 1mg vahvuisena apteekista ilman reseptiä joskin tämäkin ollut reseptivapaata alle vuoden. 3mg vahvuiseen tarvitaan resepti. Älä päde josset tiedä.

      Poista
  5. Kiva postaus! Ruuasta on aina kiva puhua ja lukea vaikka en mikään bodailija olekaan :3

    VastaaPoista
  6. Sulla on pieniä taukoja ollu sen jälkee ku tulit sieltä lomalta :) mut ei se mitää! aina ku sulla ei oo tullu postausta ja sit ku tulee nii se on pitkä ja hyvä! =)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla että on hyviä :) kiitos!

      Poista
  7. Miksi käytät noin paljon lisäravinteita? Monet huippu-urheilijat/kehonrakentajatkaan eivät käytä noin paljoa. Oletko miettinyt, että miksi käytät ravintolisiä suhteessa vähäiseen urheiluun, jos siis vain käyt salilla? Eikö tuo ole menny jo vähän överiksi?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. "Noin paljon" En nyt olisi niin varma:) Koska näistä kuitenkin vain mun laturi ja palkkari on treeniin ja urheiluun suoraan liittyviä lisäravinteita, noita kaikkia muita voisi syödä kuka tahansa joka ei edes liiku :D Oon yrittäny lukea näistä paljon faktaa, ja näihin tiedon pohjalta päätyny :)

      Poista
  8. moi silja! missä oot lanssiviikolla? mikä kurssi ja mitä teette siellä? onko ollut kivaa? keitä sun kanssa on samassa? enemmän postauksia ja videopostausta odotan paljon! :D

    VastaaPoista
  9. Oon Italia-projektis ja nuo italialaiset täälä :) Teen tästä postauksen!

    Kiitos kommentista:)

    VastaaPoista
  10. teetkö edelleen samaa ohjelmaa kun teit joskus aijemmin?
    niin: ja käytkö ikinä lenkillä ja venytteletkö?
    eikö paikat jumitu jos treenaat kerta noin lujaa? Lenkkihän on tärkeä osa harjoittelua ettei kangistu ja jumitu paikat.. Pitäisihän nämä tietää jos kerta tähtää miss bikini fitness- kilpailuun. (:D)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sitä on vähän muutettu ja painot nousseet hyvää tahtia:) Pian kokonaan uusi ohjelma.

      En ole käynyt vuoteen lenkillä, pian aloitan :) Venyttelen iiiihan liian vähän, laiskimus :D

      Juu tiedän noi, ja siksi teenkin siihen muutosta:) Toki silti en vielä tee kaikkea niin tosissaan, koska tähtään niihin viiden vuoden päästä:D

      Kiitos kommentista!

      Poista
    2. Ei sun lihakset tuu kasvamaan jos et venyttele :D amatööri

      Poista
    3. Kasvanu jo vähän;-) Mutta tiiiietenkin tulos paljon parempi jos venyttelis!! Kyllä mä tiedän sen. Ja yritän aina välillä venytellä ja lisätä sitä :)

      Joskus muuta väittänyt kuin olevani totaalinen keltanokka puntin suhteen? :D Tää on sama, kuin ruokavaliosta lipsuminen. Tietää mitä pitäisi, muttei silti.

      Poista
    4. Sen vähän sijaan voisi olla ENEMMÄN. Yriytäminen ei riitä,TEE SE.

      Poista
    5. hoh onko toi amatööriks haukkuminen oikein, jos Silja sanoo että aikoo tehä muutoksia :DD mitä vitun paskaa että mua ärsyttää välillä te anonyymit joka blogeissa haukkumassa kaikkien elämää . :D oli pakko vähä purkautua x)

      Poista
    6. Kiitos Ninni!! :D Oon aika samaa mieltä... :) Mua ei haittais nää, jos ihmisillä olis pokkaa esiintyä omana itsenään eikä piiloutua anonyymiyden verhon taakse :-)

      Poista
  11. alkaa pikkuhiljaa ärsyttää nää pitkät postaus tauot...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oon ollu tän viikon Italia-projektissa, eikä ole ollut todellakaan aikaa postailla:-)

      Poista
  12. nää tälläset on tosi motivoivia!! Tsemppii sulle jatkoonki!

    VastaaPoista
  13. koska teet videopostauksen? sitä on ootettu jo kauan :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo koska vihaan niitä x) Odotan oikeaa fiilistä... :D

      Poista
    2. Ei videopostaukset oo kaikkien juttu, mä ainakin tykkään enemmän tekstistä ku videoista :)

      Poista
    3. No hyvä että edes jotkut eivät koe blogia puutteelliseksi videoiden puuttumisen vuoksi! :D

      Poista
    4. Älä tee videopostausta ne on huonoja... Kuvat ja teksti on paljon parempia!

      Poista
  14. Oii , oot tosi kaunis !! :) tsemppii treenaamisee! :)

    VastaaPoista
  15. Onko sulla vielä mopoauto? ja käytätkö sitä?

    VastaaPoista
  16. http://www.hs.fi/m/terveys/Asiantuntijat+tyrm%C3%A4%C3%A4v%C3%A4t+kuntoilijoiden+proteiinilis%C3%A4t/a1366781272668?jako=da865f5d6024d042ffb86346566f3566&ref=fb-share

    VastaaPoista
  17. Juu vaikka näitä anonyymi kommentteja vihataanki, mutta oikeasti ihminen ei tarvitsisi lisäravinteita ollenkaan jos vaan syö oikein ja tarpeeksi urheiluunsa nähden saa samat ja terveellisemmät tulokset kuin lisäravinteita syömällä ja toi sun ruokavalio näyttää aika hyvältä...:-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tästä on tutkimuksia puolesta ja vastaan :) tavallinen terveellinen ruokavalio kokeiltu, nyt kokeilen parin lisäravinteen kanssa ja katson miten kroppa reagoi!

      Poista